Wednesday, July 7, 2010


REFLEKSI KEJOHANAN TENIS TERBUKA IPGM KAMPUS KOTA BHARU
OPSYEN: PISMP MATHEMATICS SEM 2

Pada 24 Oktober 2009 yang lepas, Gerko Tenis kami telah menganjurkan satu pertandingan Tenis Terbuka Institut Pendidikan Guru Malaysia Kota Bharu(IPGMKKB) yang bertempat di gelanggang tenis IPGMKKB.

Penganjuran pertandingan dalam sukan ini merupakan kali pertama buat saya menjadikan saya begitu teruja dalam melaksanakan tugasan yang diberikan oleh pensyarah gerko kami iaitu En Mohd Noorlan Bin Zakaria. Selepas beliau menyerahkan tugasan ini kepada ketua gerko kami, kami kemudian terus berbincang tentang penganjuran tenis ini. Antara perkara yang kami bincangkan ialah pembahagian tugasan dalam pengajuran yang bermula dari menyiapkan kertas kerja, pengadil permainan, urusetia, bahagian persegaran, bahagian penyediaan tempat, bahagian publisiti, bahagian peralatan dan bahagian keselamatan(pertolongan cemas).

Proses demi proses bagi melaksanakan program ini telah saya lalui dan pelbagai cabaran telah saya temui. Antara permasaalahan yang saya telah tempuhi ialah proses pemilihan tarikh pengajuran dimana tarikh-tarikh yang kami senarai pendek sebelum ini telah bertembung dengan beberapa pengajuran sukan dari gerko lain seperti bola tampar dan bola sepak. Oleh kerana itu, kami terpaksa menukar tarikh pengajuran ini beberapa kali sebelum diputuskan pada 24 Oktober 2009. Selain itu, kami juga telah mengalami masalah dari segi penyertaan dari kategori guru pelatih perempuan. Pada asalnya, kami telah memutuskan untuk menganurkan pertandingan tenis terbuka IPGMKKB bagi 2 kategori iaitu lelaki dan perempuan. Namun begitu, kerana hanya mendapaat 1 penyertaan sahaja dari guru pelatih perempuan, maka kategori perempuan ini telah kami batalkan.

Walaubagaimanapun, semua masalah yang saya hadapi ini telah saya jadikan sebagai satu batu loncatan untuk saya lebih berjaya dalam menghadapi pelbagai rintangan dan cabaran lain. Cabaran-cabaran ini semua juga menjadikan saya lebih matang dan fleksible dalam menghadapi apa jua rintangan yang datang.

Program ini saya dapat katakan sangan memberi manfaat kepada saya bukan sahaja dari segi pengalaman yang berguna dalam menyelesaikan masalah yang dihadapai, malahan dari perspektif yang lebih luas lagi iaitu dari aspek persediaan saya untuk menjadi seorang guru yang bukan sahaja bertauliah, tetapi seorang guru yang boleh melakukan apa sahaja perkara dan mampu untuk melakukan kerja bersama-sama ahli dengan baik. Antaranya adalah saya sedar bahawa ada masanya saya menjadi ketua yang perlu memimpin ahli-ahli dibawah tanggungjawab saya dan ada masanya saya akan menjadi ahli yang akan dipimpin oleh seorang ketua. Dari sini, saya telah belajar tentang kepatuhan kepada arahan, ketepatan maklumat, ketelusan dan bekerja dan banyak lagi.
Selain itu juga, pengajuran pertandingan sukan tenis ini telah menjadikan hubungan saya dengan rakan-rakan dan pensyarah lebih rapat lagi dimana semasa proses untuk menganjurkan pertandingan ini kami banyak berbincang bersama-sama bagi menjayakan program ini.

Penganjuran pertandingan tenis terbuka yang telah kami jalankan ini sebenarnya telah banyak menguji kefahaman saya dalam kuliah gerko yang telah saya hadiri selama ini. Pelbagai ilmu yang diajar oleh pensyarah kami telah saya aplikasikan seperti ilmu pengadilan dalam permainan tenis yang sebelum ini saya langsung tidak ketahui. Namun, dengan menghadiri kuliah gerko tenis dan mempraktikkannya dalam penganjuran pertandingan tenis terbuka ini telah menjadikan saya lebih faham mengenai teori-teori dan ilmu yang diajar didalam kuliah sebelum ini.

Akhir sekali, jika saya diberi peluang atau diberi tugasan untuk menganjurkan apa-apa pertandingan, saya pasti akan gunakan semua ilmu-ilmu dan pengalaman yang begitu banyak saya perolehi dari penganjuran pertandingan tenis pada kali ini. InsyaAllah..
Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Share

Sebarkan.

Related Posts with Thumbnails